Var är känslan för maten?

När vi är lediga är maten i fokus. Självklart finns fler intressen, men kärleken till god mat upptar mycket av vår tid.
Vi planerar, funderar och lagar gärna mat.
När solen skiner tar vi båten. Tjörn är vår utgångspunkt. Vi har tillgång till många fina öar, samhällen och i och på dessa, restauranger, som vi gärna besöker. Vissa blir favoriter, och till dem återkommer vi gång på gång. Salt och Sill på Klädesholmen lever för det mesta upp till sitt rykte, de har god sill, helleflundra med skirat smör, och även härliga danska smörrebröd i sin lilla launch bakom restaurangen. Det är en underbar miljö. Jag tror ändå att Petersons krog på Käringön slår alla! De lyckas varje gång. Det kostar och det smakar, och de serverar god espresso. Vi var på Pensionat Slussen på Orust. Middag, underhållning av Nationalteatern och övernattning. Detta kan rekommenderas. Maten var god och vällagad, och frukosten över förväntan. Gott bröd! När får man det? Oftast hittar man bake off smaklöst bröd, men på Slussen fick man deras eget surdegsbröd! Lycka!
Espresson är ett eget kapitel. I Skärhamn hittar man godaste moset, men värsta espresson, och jag lär mig aldrig - jag köper den ändå gång på gång. Vad är det de gör för fel? Apparaten är proffsig, men jag tror att vattnet inte är varmt nog. För det kan väl inte vara kaffesorten? Riktigt vidrigt är det iallafall, vilket är synd. Jag älskar god espresso. När jag fyllde år i våras fick jag en portabel espressomaskin som inte kräver el, utan man pumpar upp trycket som en cykelpump. Min sambo är expert på denna apparat, vilket jag är så tacksam för.
Så har vi då sorgebarnen. Restaurangerna med toppläge, många kunder som inte räds en lunch för 150 kr, och som uppskattar mat. De som har en meny som ser helt ok ut, men som är en total besvikelse. Det som slår mig är att alla dessa matmänniskor bakom kulisserna har har allt serverat och ändå har ett så tråkigt förhållande till mat. Mat är ju härligt!
Sorgebarnen:
På Käringön ligger Ökrogen. Solnedgång, trevlig personal och krögare, men vad gör de med maten??? Överarbetad, alldeles för fet och allmänt sorglig. Vi har varit där två gånger denna semester, och tyvärr kan vi inte gå dit igen. Har de komplex som ligger vägg i vägg med Petersons? Snälla - gör er egen grej! Renodla och smaka på det ni lagar!
Krogen på Gullholmen vågar jag inte rekommendera för någon. Lunchen, dagens fångst, torr och smaklös utan syra, och silltallrik som var ett enda ihopslängt gägg med en stor tjock ihopvikt matjesillfilé, var usel, men jag har också ett minne från förra sommaren att hamburgaren var ok, så vi kanske, kanske ger dem en chans till, vi får se.
Nösunds Värdshus på Orust. Dyr och tråkig lunch i dammig miljö
Björholmens marina. Sorgligt ställe där vi blir tråkigt bemötta varje gång. Maten är tyvärr inte så rolig som miljön. Vi återkommer dit för läget och solnedgången. Igår var vi  där redan klockan halv 11, och planerade att äta en andra frukost. Deras "vanliga " frukost var bortplockad, och det kan man förstå, de stängde den säkert klockan 10. Vi frågade efter en smörgås, men nej, det kunde de inte ordna, utan vi blev hänvisade till caféet några meter bort. Caféet hade inga smörgåsar men kiosken annonserade att de hade färska frallor alla dagar från kl 9! Toppen! Vi beslöt oss för att köpa mjukost och frallor och sitta på bryggan. Mums! Frallor... jag trodde inte mina ögon! Det var små platta obakta brödbitar som troligtvis fått jäsa i kylen över natten för att sedan gräddas lagom till frukost. Trots allt blev det en mysig stund, och en fantastiskt magisk dag!

Kommentera här: