Hantverksbröd


Surdeg, fördeg, poolish och biga. Så många namn och så fantastiskt bröd!
- Jag har varit på kurs för hantverksbagare! Vilken lycka!

En sak vet jag nu säkert "- Ju mer man lär sig, ju mer inser man hur lite man egentligen vet!" och jag vill lära mig mer!

Nu har jag som privatbagare fått känna på hur det är att baka på riktigt. Nu testar jag allt jag kommer över. Surdeg på vetemjöl med russin och två varianter av vildjäst med russin står i skafferiet. Det tar ca en vecka innan de är klara, sedan ska jag baka mer franskt bröd. Det jag önskar just nu är en större ugn, och en större degblandare. Kitchen Aiden tar 7 dl degvätska! Vad är det? Ge mig en 20, 30, 40, 50 litare eller gärna ännu större!
Vi bakade i en riktig vedeldad ugn, med en stadig temperatur på 280ºC. Denna eldades en gång om dagen, vid 3-tiden. Jag funderar på hur mycket ved som måste gå åt... Det får nog bli en stenugn som drivs med el. Drömma kan man ju alltid.


Kommentera här: