I form

Är i form. Blev lite stressad av det kassa passet häromdagen, men nu är jag på banan igen. Det känns skönt och är en lättnad. Tjejvasan närmar sig med stormsteg och jag måste börja planera min träning mer i detalj. Tänk att det blev en så mild vinter när jag köpt skidor och är taggad att träna. Det är så kul att jag kan åka längdskidor utan att få ont i min dumma rumpmuskel, och det skulle lätt kunna ersätta löpträningen - om det bara fanns snö...
Hur lägger man då upp träningen inför loppet den 22:a februari? Man måste höja träningen ju närmare man kommer, därför är en plan nödvändig.
 
Så här skriver Håkan Jörgensen på sidan lopningforalla.se om att formtoppa till Vasaloppet:
Formtoppning / Sista minuten träning
Oavsett om du genomfört den träning som anses vara nödvändig innan Vasaloppet eller om du tänker köra "Bara klara av" och nu ska ta tag i träningen de sista veckorna innan loppet
så är tillvägagångssättet detsamma. Du måste träna effektivt och låta kroppen återhämta sig mellan varje pass. Nedan följer hur veckorna bör se ut fram till Vasaloppet, sträva efter att vila ungefär varannan dag och se till att inte köra långpass och intensiva pass dagarna efter varandra.
För mer information om puls och pulszoner: Pulsträningens ABC

Intensitetsnivåer

Långpass: Medelpuls i övre delen av pulszon 3 eller i undre delen av pulszon 4.

Medelpass: Medelpuls i nedre delen av pulszon 4.

Intensivt pass: Medelpuls i övre delen av pulszon 4 eller undre delen av pulszon 5. 

Fyra veckor kvar

Långpass: Längd 50-75% av tävlingsdistansen.

Medelpass: 2st Längd 20-25% av tävlingsdistansen.

Intensivt pass: 10-15% av tävlingsdistansen.

Tre veckor kvar

Långpass: Längd 50-75% av tävlingsdistansen.

Medelpass: 2st Längd 20-25% av tävlingsdistansen.

Intensivt pass: 10-15% av tävlingsdistansen.

Två veckor kvar

Långpass: 25% av tävlingsdistansen.

Medelpass: 1 st Längd 20-25% av tävlingsdistansen.

Intensivt pass: 10-15% av tävlingsdistansen.

Veckan innan

Långpass: 25% av tävlingsdistansen ( 7 dagar innan).

Medelpass: 1st Längd 15% av tävlingsdistansen (5 dagar innan).

Intensivt pass: 5-10% av tävlingsdistansen (3 dagar innan).

Vila helt 2 dagar innan loppet.

Min plan kommer se lite annorlunda ut eftersom jag inte kan kan löpträna och inte åka skidor. 
Lång, medel och intensivpass varje vecka är en enkel bra plan, likaså att växla mellan kondition och styrkepass, korta och långa. Mitt mål är minst 4 pass i veckan när 4 veckor återstår. Just nu kör jag 3 pass. Indoor 60 min är min bästa konditionsträning, Bodypump är min roligaste styreträning, men jag ska även prova på WOD som har större variation i träningen. Planerar att gå på intro nästa måndag. Man får inte gå dessa klasser utan intro. Jag hoppas också komma iväg på en skidhelg 17 januari om Line får ledigt. Den 1 februari blir det ett lopp på Billingen, 2 mil, det är 2 veckor innan tjejvasan och ligger perfekt i tiden. Det är bara det där med snön... 
 

 

 

Kommentera här: