Fläder och plockgenen

 
Idag är jag gräsänka. Tränat efter jobbet som jag brukar på fredagar, och utöver det plockat fläder och gjort fläderblomssaft.
Jag har en gen som spökar några gånger om året. Plock-genen. Jag har ett plock-ursprung. Och då menar jag inte plocka undan kläder och så utan ätliga saker som bär och svamp. Vi har alltid plockat i min familj. Jag har tidiga minnen med "krösarensning" på pappas hembygda rallare, hinkar med lingon, blåbär och en hel del svamp. Så här års börjar det. Jag hittade de första kantarellerna igår. Såg även mogna smultron. Det värkte i plocktarmen, men jag satt till häst så det gick inte plocka.
För ett par veckor sedan började flädern att blomma. Vi har ingen egen buske, men det växer överallt. Där man inte får plocka... men i förrgår såg jag den. En buste på en allmänning. Idag utrustade jag mig med påse och sax. åkte och tränade, och därefter plockade jag fläder. Äntligen. Nu har jag stillat plockgenen vad gäller fläder för i år.. Skönt! 
 
 

Kommentera här: