Konferens och kick off på hemmaplan

Idag är huset konferenslokal. Agne har bjudit hem företagsledningen för strategimöte. Jag flydde fältet efter en fika tillsammans. 
Matbordet har blivit konferensrum, en tv är projektor och förnstren har tapesterats med viktiga saker
Jag har bakat äpplekaka och en rulltårta utan ägg eftersom en person är allergisk. 
Här i mitten ligger en lyckad botten till rulltårta utan ägg. Till höger ligger en misslyckad. Glömde sockret... men det är sånt som händer. 
Utan ägg innebär blek färg, men jag fyllde med drottningsylt och tycker sen ser bra ut ändå. Den var god. 
 
Man kan självklart lägga i lite kakao om man vill ha mer färg. 
Jag minns tyvärr inte vart jag hittade receptet. Jag tycker det är viktigt att skriva vart lånade recept kommer ifrån, men här gör jag ett undantag och publicerar det ändå. Vi har en äggallergiker i familjen, och det kanske kan vara kul att få samma bakelse som övriga ibland.

Rulltårta utan ägg


2¾ dl vetemjöl

1½ dl potatismjöl

3 tsk bakpulver

3 tsk vaniljsocker

2½ dl socker

2¼ dl vatten

4 msk flytande margarin (ex. Milda Culinesse eller smält mjölk- och sojafritt margarin)

ca 2 dl god sylt


Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla torra ingredienser, blanda i vatten i det smälta/ flytande margarinet häll över de torra ingredienserna och rör om. Häll smeten på en bakpappersklädd plåt och grädda mitt i ugnen i ca 5 min. (tänk på att denna rulltårta inte får lika mycket färg som en "äggrulltårta" - vänta inte för länge) Häll upp den på bakpapper med socker på och dra av pappret den gräddats på. Bred god sylt eller mos på och rulla ihop.

Jag gräddade kakan i 7 minuter. Den hade då stannat, men var fortfarande blek. 
 

Kommentera här: