Unghäst är trötthäst

Att ha en unghäst är verkligen roligt. Särskilt när han är så liten och behändig som Måns. Igår var vår tränare Erika här. Hon verkar även hovar och hans var bedrövliga! Riktigt läskigt bedrövliga. Nog för jag sett att de behövde verkas, men när hon visade hur skadade och eftersatta de var blev jag mörkrädd. Nu är första steget taget till fina hovar. Tur de växer och återhämtar sig. Han ser fortfarande inte bra ut, men hon gjorde ett bra jobb som första steg. Nu ska jag borsta ur dem noga varje dag och spraya med medel som kommer påskynda "läkningen". Innan verkningen var han ömfotad på grusvägen och efter gick han som ingenting. Nu kommer hon få kolla dem med ett par veckors mellanrum tills de är under kontroll. Jag ska inte lägga ut bilder, de såg hemska ut, men om du är intresserad har hon lagt ut bilder på sin Facebooksida, här: Erika Hargitai Gilla gärna sidan om du vill veta mer om hennes träningar och hovvård. Hon har lärt mig som gammal "klassisk" ryttare massor och fått mig att tänka i nya banor. Ska berätta mer om det senare. 
Idag skiner vårsolen på oss, och det är trötta hästar i hagen.
Unghästar behöver vila, precis som barn och tonåringar. Härligt när man ser gäspningarna och sedan utslagningen.
 
 

Kommentera här: