Inkörning - Måns på läger!

Inkörningen av Måns fortskrider. Jag har jobbat med honom länge länge, men när vin kom till fasta skaklar kände jag att jag är för oerfaren. Att rida in en häst är en baggis jämte att köra in en. Jag har stor respekt för det. 
Så vi tog ett beslut. Det finns proffs, så låt oss ge Måns bästa förutsättningarna och skicka honom till ett. Det blev efter lite efterforskning den bästa av dem alla: Tomas Eriksson. Här kan du läsa om superproffset. Han är den mest erfarne kusken vi har i Sverige och hon honom har jag lämnat Måns.
Här står han i jättestallet, tror det är upp mot 20 boxar och ser väldigt liten ut... Jag är glad men också lite nervös för hur han har det. 
I söndags hälsade jag på. Då fick jag se Tomas jobba med honom i ridhuset, prata genom en del saker med Tomas och även gosa lite med lillkillen Måns. Väldigt spännande både för honom och mig. 
Tanken är iallafall att han kommer stanna där tills Tomas fått honom i vagn och kört en del. Har ingen aning om hur lång tid han behöver, men det kändes bra när jag var där. Grundjobbet är gjort och han är en klok kille. Måns alltså. 
Nästa helg åker jag dit igen. Det ska bli så kul att följa utvecklingen. Vagnen kommer också åka med ned för inställning och provkörning, men det blir nog inte ännu. Problemet blir sedan när man ska få hem både ponny och vagn. Den går inte på transporten när hästen är där, utan behöver ett eget släp. Bara att tänka på hur går till att tävla i sportkörning gör mig matt. Då ska man ha två vagnar + häst eller hästar. Mitt problem återstår, men jag får väl helt enkelt åka två gånger (drygt 20 min enkel resa...) 
Håll tummarna för att allt går bra och att vi snart får hem honom igen! 
 

Kommentera här: