Knäckebrödsbak

Massor av knäckebröd är bakade i vårt lilla hemmabageri. Det på bilden kommer från Jan Hedhs bok "Bröd", och är ett riktigt gott bröd. Jag har bakat några olika storlekar på detta och så ett eget påhittat bröd. Just Hehs bröd är lite mindre hårt, troligtvis beroende på att det är bakat på mjölk i stället för vatten. Det är dock oerhört sprött och har en härlig smak.
Så här gjorde jag:

Receptet var för 8 bröd, jag gjorde 5 satser på en gång, Det blev 20 stora bröd och 80 små bröd

Fördeg

375 g jäst

2500 g mjölk

1000 g svensk honung

500 g rågsurdeg

3500 g grahamsmjöl

750 g grovt rågmjöl

Löste upp jästen i mjölken och honung. Blandade ner resten av ingredienserna till fördegen. Körde ca 5 min. Degen kändes lite fin. Höll ihop, men var fortfarande ganska lös. Flyttade över i plastlåda för att jäsa. Jäste 60 min.

Borgörning

500 g grovt rågmjöl

1000 g vetemjöl

50 g havssalt.

Blandade ner ingredienser till botgöring. Knådade 13 minuter på låg hastighet. Tillsatte därefter salt, knådade ytterligare 2 minuter.

Delade upp i 130 g bitar, runddrev lätt, och vilade.

Kavlade några tallriksstora, och därefter delade jag varje i 4, med en vikt på ca 32 g, och gjorde mindre kakor. Några blev naturella och några med flingsalt och sesamfrön. Jag provade att grädda på plåt, det gick inte, de blev inte gräddade under över huvud taget, så det blev direkt på hällen, vilket borde varit självklart från början. Gräddade först på 200°C, men upplevde att de blev ojämt gräddade och sänkte därefter till 175°C. Ugnen är inte uppmätt, så den kan visa varmare än den egentligen är. Jag gjorde degen lite för hård, och tror att den skulle varit lättare att hantera om den varit något lösare. Det ska jag tänka på nästa gång.

Lycka till!

Kommentera här: