Fröken märkvärdig

Engelsk översättning märkvärdig; extraordinary, remarkable. 
Svensk synonym; speciell
Jag läser på internet och inser att betydelsen av ordet märkvärdig inte är samma för alla. För mig har ordet definitivt en nedlåtande klang, men enligt lexikon och synonymlistor finns ingen sådan liknelse. Tänk att det kan vara en sådan skillnad? Beror det på att jag är uppvuxen i Jantelagens mecka, eller har jag fått allt om bakfoten?
Fröken märkvärdig är iallafall en person som tillhör mitt arbetsliv. En tjej som när hon fyller 40, om sådär 10 år kommer upptäcka att hon varit 40 i 20 år. Arma stackare. Tänk; ingen 40-års kris? Klart det inte kan komma om du varit 40 så länge? 
För mig så är fröken märkvärdig en tjej med väldigt gott självförtroende men tyvärr svag självkänsla. Jag är väldigt glad över att jag kan välja vem jag vill ha runt mig i vardagen. Och det gör jag. Flitigt, och mer och mer egoistiskt för varje år (är det åldern?).
Varför skriver jag nu om detta? Jo, jag är så irriterad på att inte kunna välja! Eller rättare sagt välja bort.
Nu när ämnet snurrar i mitt huvud kan jag bjuda på ett boktips. Det är en ganska sorglig bok, men läsvärd
Fröken märkvärdig och karriären (undrar vem jag fått denna av?):
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: