Bakbloggar

Inspiration, inspiration, inspiration. Tänk så mycket kreativitet det finns i bloggar, tidningar och kokböcker. Jag läser och inspireras. Köper hem råvaror och planerar. Nu vill jag baka. Jag är så tacksam och glad när jag känner inspiration och glöd. Drivet är inte självklart just nu. Jag har alltid haft det, men sista tiden har det trubbats av, ja, det behöver jag inte älta om. Du vet. 
En av mina vänner från bakkursen driver bloggen Sarabakar.se. Hon startade som hemmabagare och vi möttes på bagarkursen med Jan Hedh som startade 2010. Sedan dess har hon hunnit lämna ett bra jobb i Göteborg, flytta till sitt sommarhus i Slöinge, bygga och driva ett fantastiskt bageri. Hon är en god vän och en förebild. Hon har genomfört sin dröm. Sara och jag tillhörde den minimala skara "vanliga människor" som gick kursen. Vi var inte bagare och hade inget bageri.
Idag läser jag en tidning som heter Baka, här rekommenderas hennes blogg, det är kul. 
För utom Saras blogg rekommenderar de joythebaker.com, litemer.painthemartin.com och underthealmondtree.com. Den första och sista ska jag definitivt läsa. Martins blogg har jag följt till och från i många år. Mina första stapplande surdegsbaksteg tog jag med hans och en hög bakböckers hjälp. Då hade han painthemartin.se, och har sedan dess givit ut flera bakböcker för hemmabagaren.  
Nu ska jag ta hand om min russinjäst, sätta surdeg, äta frukost och vänta på min älskade dotter
 

Kommentera här: