Mitt nya LCHF liv

Jag har ändrat min kost sedan någon månad tillbaka och utesluter nu kolhydrater. Low Carb, och ja, egentligen HF också - high fat. Jag har lite svårare för den senare delen, och det är nog därför jag inte rasar i vikt som en del gör. Lite mer fett och mindre portioner är nog svaret för många. Totala kaloriintaget får iallafall inte vara mer än 1300 kcal om man ska minska i vikt, och fett innehåller många, många kalorier. Man får helt enkelt ta det llite lagom.
Jag mår jättebra på denna kost. Är inte lika hungrig och inte lika sugen som tidigare, det är skönt. På drygt en månad har jag gått ner 2,5 kilo. Det har avstannat lite nu, troligtvis för att jag rört mig mindre de sista veckorna. Jobbet har tagit mycket av min tid och orken har inte funnits där. Jag har planer på att se över mitt onda knä och till hösten hoppas jag något väldigt roligt ska hända. En plan jag inte kan berätta om ännu, men jag återkommer när det blir klart.
Min lunch idag bestod av LCHF pannkakor:
I morgon får vi besök och då blir det dessa LCHF muffins som åker fram:
Chokladmuffinsen blev finare och högre, men jag fixar till dem nästa gång. Goda var de iallafall. Tänkte servera med vispad grädde och bär. Vad tror du om det?
Här har jag hittat recepten och inspirationen:
Inspirationen kom när jag läste en blogg som heter 56kilo. Det är Åse som är på bild på den vänstra tidningen som skriver den. Hon har en bra, sund och inspirerande hållning till mat som tilltalar mig. Hos henne har jag hittat många bra recept, som jag kommer fortsätta med även när jag lättar på kosten och tar in lite kolhydrater igen. Prova gärna hennes kesoplättar! Min sambo hatar Keso, men äskade dessa. Jag tror det är konsistensen på Keso många har problem med, men i rätt sammanhan, och kanske som här, mixad så blir det en annan känsla och smak.

Kommentera här: