Jul i stugan

Jul igen. I år har jag svårt att få allt gjort som jag brukar göra. Har inte riktigt fattat att julafton är om 5 dagar. Julklappar, julmat och julfix. Ja en del julfix har jag gjort då och då, så jag ligger inte helt galet i tiden där, men julklappar! Hjälp! Jag brukar köpa en del på nätet och en del i god tid, men inte i år. Helt lost. Det måste bli på fredag em och lördag. Värsta dagarna att tillbringa i Göteborgs centrum, om du frågar mig. Här gäller det att förbereda sig mentalt, det vill jag lova. Ja, också planera för klädval, lagom mycket - ingen tjock jacka, bekväma skor - andra får gå med klack på stan, inte jag, kaffe, kaffe och kaffe. 
Och vädret då? Ja, det vanliga i Göteborg skulle jag säga. Inget skidväder direkt.
Och solen tittar fram just under den största innesittardagen av dom alla. Tur vi har stora fönster - och att de är nyputsade :-)
Igår kom sambon hem sent, eller ja, strax efter 8, och jag tog tillfllet i akt att producera lite jul. Har legat sjuk ett par dagar, så det känns riktigt skönt att kunna vara uppe igen.
Knäck.
Läste hippa kocken och dessertmästaren Stefano Catenaccis recept där man inte kokar med mandeln, utan fyller formarna med strimlad mandel och sedan häller på hopkoket som är själva knäcken. Det provade jag. Jag orkade inte strimla all mandel, så det blev några klassiska också. 
Det som är bra med en bild är att man inte ser hur hårda eller mjuka de är... dessa är lite, lite för hårda för min smak. Alla termometrar bråkade, så jag hade ingen aning om när smeten var 126 grader. Mina hushållslärartrix fick komma till pass och jag gjorde kulprovet. Tyvärr gör jag det för sällan för att ha bästa känslan för när de är klara, men det gick iallafall ok. Det blev knäck
Här kokas det grädde till chokladtryffel till vänster och knäck till höger. Hej och hå!
Chokladtryffeln står i kylen och ska formas idag, och därefter doppas eller rullas i choklad. Har inte bestämt mig än. 
Det är lätt att få julfint i vårt hus. Här är två smakprov:
Vi kanske kan kalla det julstilleben. Hörnet där det mesta står. I de röda byttorna finns mandel och russin till glögg. Kakorna är inte till mig.
I helgen ska granen in, mat ska handlas och jag hoppas hinna/orka baka lite bröd och knäckebröd, det längtar jag verkligen efter. 
Nu ska jag läsa avtal inför 2014.
Ha en fin dag!
 
 

Kommentera här: