Kostråd och dietfanatiker

Egenutnämnda kostinformatörer i bloggar, sociala medier och vardagslivet ökar ravinartat. Jag såg ett inslag från TV 4 där en forskare attackerats för att hon drait en slutsats om sin forskning. Du hittar den här. Det är intressant, för nästan samtidigt såg jag ett inlägg på Facebook där en kokboksförfattare var upprörd över att hon fått kritik för sin kokbok om LCHF till barn. Mängder av människor hejade på och tyckte hon hade rätt. Hon skriver själv: 

Till alla forskare, läkare och förståsigpåare!
Hjälp mig att förstå några små ting.
Jag är en av de farliga självutnämnda experterna på nätet som rekommenderar farlig mat till barn. ... osv

Hitta inlägget här.

Jag blir mörkrädd! Varför ha detta religiösa synsätt och inte tillåta forskningen tala? Jag kanske är mesig och många kanske skulle anse att jag vänder kappan efter vinden, men jag väljer att se mig själv som en person som kan övertygas och ändra åsikt i en diskussion. Mina åsikter om kost och motion, bantning/diet och matproduktion, är tydliga, men det är ingen religion och jag är inte strikt. 

Tillbaka till LCHF. Egentligen handlar det om mat med lågt glykekemiskt index och just i LCHF har man dragit det till det yttersta, eller kanske inte, Paleo eller stenålderskost är kanske mer strikt, jag vet inte säkert. Det finns många studier som visar på att vi äter för mycket vitt snabbproducerat mjöl och socker, för fet mat och framförallt för mycket mättat fett och för lite grönsaker. I LCHF ska man äta mättat fett, som kokosfett. Det är en av grundpelarna. Det finns också larmrapporter som säger att miljöpåverkan ökar drastiskt i och med att vi äter för mycket anemalier, kött. Motsägelser och stängda dörrar mellan tyckare som vägrar se helheten gör mig frustrerad.

Annes helhet eller kanske vi ska säga min religion :-)
Ät lite av allt, men ät mindre mättat fett som grädde och kokosfett, välj istället fleromättat fett som rapsolja, ät mindre snabbproducerat vete, välj istället äldre vetesorter, som dinkel, blanda upp med grovt mjöl och frön. Välj långjäst surdegsbröd framför snabbjäst bröd. Ät lagom stora portioner och ha koll på totala energiintaget. Välj gärna närproducerat ekologiskt istället för bortaproducerat ekologiskt. Resan kostar eko. Välj bra basvaror och laga din mat hemma. Det finns snabblagad riktig mat. Kolla tex Jamie Olivers 15 min middag. Lättlagad och bra mat. När jag hade kundträffar med matlagning försökte jag alltid tipsa om modern snabbmat, alltså riktig mat lagad snabbt. Det var populärt. Mikron är ett suveränt hjälpmedel för snabb matlagning. Hjälp, där slängde jag in en ny het potatis!!! Men den får ligga och kallna lite och få ett eget inlägg på bloggen...
Tillbaka till kosten. Jag har säkert missat massor i min religion som jag borde nämna, men det viktigaste är nog att yssna på proffsen, de riktiga, som livsmedelsverket och:

Ät lite av allt - variera din kost. Största boven är ensidighet!

 

 

 
 
 

Kommentera här: