Stjärnan

Måns - vilken stjärna! 
Nu har han varit hemma några veckor, och vi är i skogen och kör några gånger i veckan. Han är ju bara tre, så jag satsar på att han ska ha kul och sakta bygga upp konditionen. Vi tränar också på läskiga saker. När han är fyra blir fokus styrka och fler utmaningar. 
I förra veckan var det stora vattenpölar överallt i skogen där vi tränar. Den första hoppade han glatt över och jag tror både han och jag blev överraskade. Det gick bra, men det håller ju inte, så då fick det bli vattenpölträning hela den turen. När jag var beredd, höll ihop honom och körde rakt fram så gick det riktigt bra till slut. Lite ormigt och tvekande ibörjan, men sedan lättare och med mindre inverkan från mig. Jag tror inte vi är klara med det här, men nästa gång kommer jag vara beredd. 
En annan spännande utmaning vi har är älgflugor, eller älglöss som vi säger hos oss. Jag såg att de satt på Måns och gick omkring på hans rumpa. Försökte peta bort den med änden på pisken, men det går ju såklart inte. Det är läskiga djur. Han blev mer irriterad och slog med svansen. Det jag borde gjort då var att hoppa av och plocka bort alla jag såg, men det gjorde jag inte. Plötsligt sparkade Måns högt, svanskappan flög av och han flög fram. Jag samlade ihop honom ganska snabbt, och det gick bra, men det kunde gått riktigt illa. Om han hamnat över skakeln tex, hu. Det vill jag inte ens tänka på. Nu har jag drängt in honom i mitt hemmagjorda flugmedel och dessutom köpt ett som heter Totalstopp och finns här.
Funkade bra sist, men jag vet inte om jag helt enkelt undvek svärmar av älglöss. Det återstår att se.
 
Här hittar du film från när jag kör Måns! 
Till helgen är det SM i sportkörning i Göteborg. Jag ska hjälpa till litegrann, det ska bli kul. Jag ser det som en utmaning för mig själv. Utbränd och mycket folk är svårt och jag inser att jag kommer vara slut efteråt, men hoppas ändå att det ska gå bra. Det är gratis inträde och mitt i Göteborg, ska du dit?
 
 
 
 
 

Kommentera här: