Tappat allt?

När allt - precis allt går åt skogen...
 
Svarta och överjästa bröd. Suck!
Trodde på riktigt att jag tappat allt jag kunde om bakning. När jag började baka på surdeg för snart 10 år sedan misslyckades jag ofta. Det såg jag som en utmaning och lärde mig av det. Det är lite speciellt att baka med surdeg, och helt utan jäst. Sedan dess har jag gått en hantverksbakarkurs med Jan Hedh som gick i tre år vis sidan om mitt vanliga jobb. Vi byggde ett minibageri i garaget och jag sålde till grannar och alla som ville köpa. Det var bröd varenda helg och jag hade drömmar om att en gång få starta mitt eget riktiga bageri. 
För tre år sedan gick jag in i väggen. Jag har bakat till oss nästan hela tiden, men känner att jag inte alls är lika trygg i det längre. Nu undrar jag om hjärnan spelar mig spratt hela tiden. Jag glömmer och gör fel. 
För att inte bryta ihop helt fick jag helt enkelt sätta nya degar. 
Dessa tog jag just ut från ugnen:
Vilken lättnad! Det finns där ändå! 
Förutom dessa jäser några levain i kylen. Håll tummarna för att de blir shyssta i morgon när jag bakar av dem! 
Franskbrödet blev också bra och nu när jag ändå skitat ner köket och bageriet kan jag göra en pastadeg också. Det blir lasagne ikväll! 
 
 
 
 

Kommentera här: